Gatvės mada – nenaujas fenomenas. Vienas iš gatvės mados centrų – Los Andželas. „Gatvės stiliumi“ būtent ten pradėta vadinti patogi, judesių nevaržanti ir neįpareigojanti apranga, labiausiai pamėgta riedlentininkų bei banglentininkų. Hiphopo, pankų kultūros, maišto prieš masinę madą ir saviraiškos paieškos mestas iššūkis išpaikintai podiumų stilistikai, kuris šiais laikais tampa „aukštesniąją“ mada. Kaip šiame stiliuje savo vietą atrado moterys?
Berniukų klubas?
Gatvės mados kūrėjai gana greitai pastebėjo, kad šį stilių žymiai lengviau parduoti vyrams. Dideli, maksi stiliaus, džemperiai ir marškinėliai, sportbačiai, gatvės mados aksesuarai – kepurės su snapeliu, diržai, avalynė, tapo tikru iššūkiu ne tik masinės mados gamintojams, bet ir žinomiems dizainerių vardams, kuomet paaiškėjo, kad moterų šioje industrijoje nepastebėti neįmanoma. Istoriniame moterų mados kontekste susiklosčiusios sąlygos tarsi leido daryti prielaidą, kad moterys mielai nešios bet ką – spaudžiančius aukštakulnius, mažesnio dydžio sukneles, žiemą mielai dėvės plėšytus džinsus, o kailiu pašiltinti „Ugg“ – geras pasirinkimas vasaros sezonui. Moteris gatvėje turi atrodyti puošniai, o „patogumas“ ir „paprastumas“ gana greitai buvo atiduoti tik vyriškai madai. Tiesa, net ir jie nebuvo reprezentuojami tinkamai – ant podiumų, demonstruojant gatvės mados kolekcijas, dažniausiai ir daugiausiai pasirodydavo baltaodžiai vyrai.
Pastabėta, kad gatvės mados industrija buvo linkusi hiperseksualizuoti moteris. Gatvės stilius suvoktas tarsi priemonė moters seksualumui pabrėžti. „Supreme“ prekių ženklo kolekcijos „Hysterical Glamour“ vienu iš kolekcijos „veidų“ 2017 m. tapo kelnaitėmis ir maksi marškinėliais su užrašu „Fuck you“ vilkinti mergina su kasytėmis, kuri čiulpė savo pirštą. Pastebima ir kita tendencija – moterys fotosesijose atlikdavo dekoracijos, beveidės (nugaros rakursai, nusuktas veidas, vaizduojamos tik tam tikros kūno dalys ir t.t.) herojės vaidmenį. Noras šokiruoti ar visiškas nesusigaudymas savo pirkėjų rinkoje? Amerikiečių aktyvistė Marian Wright Edelman teigė, kad „negali tapti tuo, ko nematai“ – kaip moterims susidaryti nuomonę apie gatvės madą, jei joje jos tiesiog nereprezentuojamos? Moterims taip pat kilo klausimų, kodėl reklamuojamas prekės ženklo gerbėjų visiškai neatspindintis įvaizdis.
Gana ilgą laiką moterims siūlytas stereotipinis gatvės stiliaus variantas – liemenelė, maksi sportinės kelnės, sportbačiai, aksesuaras – masyvi aukso grandinė. Šiuo stereotipu, kliše iki šiol seka keletas gatvės stiliaus prekės ženklų. Problema buvo ne tik vaizdavimas, bet ir medžiagos, iš kurių buvo pagaminti moterų gatvės stiliaus drabužiai. Drėgmės nesugeriantis poliesteris (gyvenimo būdo tinklaraštininkė Bridget Casey jį apibūdino kaip „tarsi visą dieną nešiojamą smirdantį plastiko maišą“), sintetinė ir dažnai prastos kokybės viskozė, įvairiais chemikalais apdorotas akrilas. Jei prekių ženklai vis dar „gaudosi“ kaip geriau reprezentuoti savo pirkėjus bei fanus, moterys pačios imasi veiklos ir diktuoja taisykles.
Kovos ir pergalės
Sarah Bronilla, kuriai buvo vos 20 metų kuomet ji pradėjo savo karjerą gatvės mados pramonėje (žiniasklaidos įmonėje „Voice“, kuri išaugo į medijos gigantą „Vice Media“), prisipažįsta, kad lengva nebuvo. „Tuo metu įmonė mažai žinojo apie gatvės stilių, madą, dizainą. Įmonės vadovams nusprendus plėstis į Amerikos rinką, buvau pakviesta prisijungi – gatvės mada buvo mano aistra, jau turėjau reikiamus kontaktus. Pažinojau vaikinus iš „Adidas“ ir „Puma“. Tačiau situacijų būta visokių – rate kalbėdavausi su žmonėmis, o atėjęs marketingo specialistas pasisveikindavo tik su jame buvusiais vyrais. Karjeros pradžioje net galvojau, „velnias, gaila, kad nesu šešių pėdų baltaodis vyras,“ – mintimis „Racked“ portalui dalinosi S. Bronilla, šiuo metu komunikacijos agentūros „Vocal“ generalinė direktorė.
Fotografė Christina Paik teigė nemananti, kad moterys gatvės mados industrijoje yra tik mados reikalas, kuris anksčiau ar vėliau praeis, o tuo labiau neigia nuostatą, kad gatvės stilių dėvinti moteris yra tik „vaikino drabužius mėgstanti mergina“. „Velniop,“ – juokiasi C. Paik. „Vaikinai iš mano spintos skolinasi dar daugiau drabužių negu aš iš jų. Pirmiau pamėgau „Rocawear“ (gatvės stiliaus prekės ženklas), tik po to Riccardo (galvoje turimas Riccardo Tisci, Burberry kūrybos direktorius, kurio kolekcijos pasižymi moteriškumu). Tačiau supratau, kad sugebu mylėti juos abu.“ C. Paik gatvės mados industrijoje atsidūrė kuomet ją, demonstruojančią savo pačios gatvės stilių, pastebėjo „Nike“, „Stussy“, „A Bathing Apie“ ir pasiūlė bendradarbiauti.
Negalima nepaminėti dainininkės, verslininkės Rihannos. Jos sukurtas prekės ženklas „Fenty“ kurį globoja LVMH prekių grupė, yra pirmasis originalus moters sukurtas prekės ženklas šioje grupėje. Taip pat pažymimas faktas, kad Rihanna yra pirmoji tą pasiekusi spalvotoji moteris. Prekės ženklas teigė kuriantis „moderniai moteriai“, tačiau kolekcija kritikuota dėl savo brangumo – maždaug 200 eurų už baltus marškinėlius, 1,100 eurų už parką. Aksesuarų kainos svyruoja nuo 300 iki 700 eurų. Tuojau pat atsirado gynėjų, kurie teigė, kad gatvės mada gali būti prabangi ir nepigi. Pavartotas terminas – „high street fashion” (aukštoji gatvės mada).
Šiuolaikinės moters spinta
Moterų gatvės stilių kuruoti ir jam atstovauti ėmėsi moterų vadovaujami prekių ženklai. Vienas iš jų – Married To The Mob. Leah McSweeney, prekės ženklo įkūrėja, teigia, kad sugalvojo sukurti prekės ženklą, kokių „jos draugai vaikinai jau seniai turėjo ne vieną“, tik skirtą išskirtinai moterims. Šiam prekės ženklui taip pat kuria moterys. L. McSweeney prekės ženklą apibūdina kaip drąsų, ryškų ir neapologetiškai feministišką. Vieni pirmųjų dizainerės darbų turėjo užrašą „Supreme Bitch” (abstraktus vertimas – aukštesnioji, geriausia kalė). 2013 m. „Supreme“ prekės ženklas pateikė dizainerei 10 milijonų ieškinį. Galiausiai „Supreme“ ieškinį atsiėmė, kūrėjai susitarė už teismo ribų.
Daugelis moterų renkasi naujovę, „athleisure“ (sportinį laisvalaikio) stilių. Nors šio stiliaus propaguotojai savo apranga tiesiog primena asmenis, ką tik išėjusius iš sporto klubo, moterims šis stilius suteikia daug kūrybinės laisvės. Nieko nestebina dainininkė, blogerė ar verslininkė, sėkmingai suderinusi švarką bei tampres arba klasikinį sijoną ir sportbačius. Aukštakulnius iškeisti į „Nike“ arba „Adidas“ sportbačius dar niekada nebuvo tinkamesnis metas. Šis stilius leidžia eksperimentuoti su stilistikomis ir spintoje jau turimais drabužiais. O kartais ir visiškai atsipalaiduoti pasirinkus atrodo visiškai nesuderinamus derinius – raštus, spalvas, miksuoti vintažą ir modernumą. Arba tiesiog iš sporto klubo išeiti su sportine apranga. Gatvė tampa naujuoju podiumu kuriame stilius yra neatskiriama tavo asmenybės dalis ir kiekvienas savo drabužiais gali drąsiai išreikšti save.
„Glamour“ (puošnios stilistikos) atėjimas į gatvės madą irgi yra suvokiamas kaip įdomus eksperimentas. Juodos pieštuko stiliaus kelnės ir įvairiausiais aksesuarais, kniedėmis, segėmis, papuošimais dekoruotas švarkas, kuris puikiai tiktų ir pusiau formalaus stiliaus kodui, tampa gatvės mados stiliaus akcentu. Kita, „unisex“ stilistika tampa kaip niekada aktuali – moterys eksperimentuoja su kirpimais, siluetais, išbando naujus derinius. Moteriškoje gatvės madoje trinasi bet kokios mados ribos. „Sukataloguoti“ gavės stilių yra sunku – jis nuolat besikeičiantis kaip ir patys žmonės. Drabužiai pamažu išauga iš lyties rėmų ir tampa svarbia kasdieninės saviraiškos dalimi.
Visas kuriančias moteris – fotografes, modelius, menininkes bei kitas kviečiame naudotis „uRock“ archyvu – jame rasite ne vieną unisex drabužį kuris, tikime, šauniai papildys jūsų kūrybą bei idėjas.