Minimalizmo ištakos
Naujausios mados tendencijos pirmiausia gimsta mene. Be to, yra įtakojamos įvairių ekonominių, socialinių ir kultūrinių krypčių. Vizualiajame mene ir muzikoje minimalizmas – kaip meno judėjimas – gimė 1960 ir ankstyvaisiais 1970 metais, pirmiausia Amerikoje.
Architektas Liudwig Mies van de Roche suformulavo minimalizmo motto – „mažiau yra daugiau“. Visgi minimalizmo pionierė Sol Le Witt atkreipia dėmesį, kad kiekviena karta atranda minimalizmą iš naujo ir tai visada yra pasipriešinimas tam, kas laikoma standartu. Pavyzdžiui, tuo galima grįsti minimalizmo atgimimą 2007 metų pasaulio ekonomikos krizės metu, kai žmonės galėjo pirkti ženkliai mažiau drabužių ir ėmė ieškoti kokybiškų daiktų, kurie tarnautų ilgiau.
Dabar vis daug daugiau dėmesio skiriama etiškiems „greitosios“ mados aspektams, tokiems, kaip natūralių gamtos resursų eikvojimas, tarša ir žmogaus teisių pažeidimai. Pasak Šarūno Nakvoso, „uRock“ bendraturčio, mūsų kartai minimalizmas yra būdas vartoti madą atsakingai ir atsakas į urbanistinį triukšmą bei perkrautą vizualią miestų aplinką.
Vyriškas minimalizmas: pagrindiniai principai
Mados dizaineriai iš esmės sutaria dėl svarbiausių principų, kuriais reikia vadovautis, norint sau susikurti vyrišką minimalistinį stilių.
Tai –
Monochrominė (vienspalvė) arba labai ribota spalvų paletė.
Aukščiausios kokybės audiniai.
Idealiai Jūsų kūno tipui tinkantis siluetas / pasiuvimas.
Retas įvairių raštų ir detalių naudojimas (išgryninimas).
Kruopščiai parinkti aksesuarai.
Santūrus, funkcionalus ir estetiškas stilius.
Spalvų paletė
Ciniški minimalizmo kritikai juokauja, kad taip rengtis labai lengva – juodi batai, juodi džinsai ir juodi marškinėliai. Jie labai klysta. Išties, rengtis vien juodai arba vien baltai (ir įvairiais šių spalvų atspalviais) yra aukščiausias pilotažas minimalistinėje madoje. Ar kada nors susimąstėte, kodėl tiek daug mados industrijoje dirbančių žmonių renkasi būtent juodą spalvą?
Japonų dizaineris Yohij Yamamoto kartą pasakė: „Juoda spalva yra kukli, juoda spalva yra arogantiška – tuo pat metu“.
Klasikinė minimalizmo spalvų paletė yra juoda, balta, pilka, jūros mėlyna ir alyvuogių.
Stilistai vieningai pataria – pradėdami kurtis autentišką stilių – pirmiausia įsigykite didelį veidrodį, kuriame matytumėte visą savo atvaizdą nuo galvos iki batų galiukų. Tad išeidamas iš namų minimalistas turėtų pasižiūrėti į tą veidrodį ir prisiminti:
Nedėvėki keturių drabužių, jei užtenka trijų.
Nesirinki trijų spalvų, jei pakanka dviejų.
Audiniai ir aksesuarai
Vyriškas minimalizmo stilius neleidžia „pasislėpti“ po spalvų, raštų ir logotipų įvairove, todėl labai svarbu kokybiški audiniai ir pasiuvimas – drabužis turi būti tarsi antroji oda. Nedarykite jokių nuolaidų, jei drabužis Jums netinka. Kaip sako geras siuvėjas – aš audinio negadinu.
Vertinant aksesuarus, svarbiausia yra klasikinis laikrodis – stiliaus žurnalas „The Compass“ jį įtraukė į 7 mados elementų, į kuriuos vyras turi investuoti, sąrašą. Būtent – investuoti, o ne tiesiog nusipirkti. Pasak žurnalo, vyro laikrodis turi būti toks, kad jį be gėdos būtų galima palikti anūkui.
Kiti aksesuarai – akiniai, sąsagos, fantazijos, žiedas, kaklaraiščiai – gali būti įvairesni ir stipriau išreikšti asmenybę: čia leidžiamos ir ryškesnės patinkančios spalvos, jų akcentai.
Pasirinkimo paradoksas
Vadovaujantis amerikiečių psichologo Barry Schwartz suformuluota pasirinkimo paradokso (paradox of choice) teorija, galima teigti, kad iš kuo daugiau daiktų mes renkamės, tuo mums sunkiau priimti sprendimą. Be to – kuo daugiau galimų variantų, tuo mes mažiau patenkinti savo sprendimu.
Taigi, vyriškas minimalizmas nereiškia, kad turėsite mažiau rūbų ir dėl šios priežasties būsite mažiau stilingi. Atvirkščiai – daug lengviau ir greičiau suderinsite tinkamus drabužius įvairioms progoms: nuo kasdienės dienos biure iki siautulingo vakarėlio.
Daugeliui vyrų – prisipažinkite – nepatinka leisti daug laiko drabužių parduotuvėse. Vyriškas minimalizmo stilius šią problemą sprendžia – įgaunate tam tikras „pirkimo taisykles“, kurios saugo nuo spontaniškų pirkinių ir padeda įsigyti kokybiškų rūbų, kuriuos dar ilgai dėvėsite.
Rengtis sėkmei
Populiariuose šaltiniuose vyrams dažnai patariama – „rengtis sėkmei“. Bet ką tai iš tikrųjų reiškia? Vyriško minimalizmo apaštalai, tokie verslo autoritetas kaip Mark Zuckerberg (džinsai ir pilki marškinėliai) ar kadenciją baigęs JAV Prezidentas Barack Obama, dažniausiai vilkintis mėlyną ar pilką kostiumą. Mes įsivaizduojame šiuos žmones būtent taip, nes jie pasirinko tam tikrą asmeninį aprangos kodą, kurį dėvi vėl ir vėl. Kyla natūralus klausimas, kodėl daug įtakingiausių planetos žmonių renkasi būtent vyrišką minimalizmo stilių?
Mark Zuckerberg tai sieja su sprendimų priėmimu ir produktyvumu: „Aš noriu priimti kuo mažiau nereikšmingų sprendimų, kad kuo daugiau laiko ir energijos liktų tarnauti „Facebook“ bendruomenei“. Jis priduria, kad – jeigu kiekvieną rytą praleistų 30 minučių, spręsdamas, ką apsirengti – per savaitę prarastų tris su puse valandos, kurias dabar gali skirti verslui ar šeimai.
Naujausi mokslininkų tyrimai rodo, kad žmogus per dieną vidutiniškai priima apie 35 000 įvairių sprendimų, todėl turime sąmoningai mažinti jų skaičių, jei norime būti produktyvūs ir energingi. Šarūnas Nakvosas klausia – ar tikrai tai, ką siūlo nuolat atsinaujinanti „greitoji“ mada ir reiškia „rengtis sėkmei“?