Anūkas paklausė senelių, kokia jų santuokos paslaptis. „Matai, mes esame iš tos epochos, kai sugedusius daiktus stengdavosi pataisyti, o ne tiesiog išmedavo…“, – atsakė jie.
Greitosios mados reiškinys
Tarptautinės tyrimų bendrovės „Euromonitor“ duomenys rodo, kad seniau žmonės vieną drabužį dėvėdavo mažiausiai 30–40 kartų, tik tada atsikratydavo: išmesdavo arba paaukodavo. Dabar drabužis dėvimas vos 7–8 kartus ir būna išmetamas. Tai – greitosios mados pasekmė.
Kokį reiškinį vadiname „greitąja mada“? Tai greitai siuvami, lengvai pagaminami ir pigūs drabužiai, kurie atspindi naujausias mados tendencijas bei detales. Nuo dizainerio brėžinio iki prekės parduotuvėje gali praeiti mažiau nei 2 savaitės. Juokaujama, kad greitoji mada išrado „58 mikro-sezonus“, vietoj taip įprastų dviejų – pavasario/vasaros ir rudens/žiemos.
Nusipirkęs originalų drabužį iš pripažinto dizainerio, bent pusę metų gali sakyti, kad turi rūbą „iš naujausios kolekcijos“. O greitosios mados atveju – daugiausiai kelias savaites. Taigi, tu išleidi krūvą pinigų ir esi madingas dvi savaites!
Rezultatas? 2012 m. paskaičiuota, kad vienas turtingiausių pasaulio žmonių ispanas Armancia Ortega, „Zara“ savininkas, per valandą praturtėja vidutiniškai 2 milijonais JAV dolerių (net ir miegodamas). O tu naują drabužį perki ir vėl…
Dirbk, pirk, mirk?
Dizainerė Lilija Larionova pastebi, kad greitoji mada ėmė „medžioti“ vyrus – pernai per metus moteriškų drabužių gamyba augo 20 proc., o vyriškų – net 40 proc.
Vienas paprasčiausių būdų būti stilingam ir atsakingam – pirkti originalius dizainerių sukurtus drabužius. Taip, kaina, lyginant su greitąja mada, iš pradžių gali šokiruoti, bet reikia įvertinti, kad tai kokybiškas, kruopščiai ir iš aukštos klasės audinių pagamintas daiktas, kurį dėvėsite daug ilgiau (kartais net kelis dešimtmečius), o pabodus – galėsite parduoti „iš antrų rankų“ ar išmainyti į kitą.
Žinoma, ne nuodėmė per sezoną įsigyti kelis itin madingus „greituosius“ daiktus – stiliui paįvairinti. Bet pirkdami greitąją madą turite žinoti, kokius procesus remiate.
Mados žala Žemės planetai
Neigiama greitosios mados įtaka Žemės planetai dažniausiai įvardijama keliais svarbiausiais punktais: tai šiukšlės; itin gausus vandens vartojimas ir tarša; žmogaus teisių pažeidimai ir moterų bei vaikų išnaudojimas fabrikuose. Ar jūs tikrai norite prie to prisidėti?
Pavyzdžiui, tam, kad būtų pagaminti įprasti vyriški marškinėliai, reikia apie 2 700 litrų vandens – žmogus vidutiniškai tiek suvartoja per 900 dienų.
„Greenpeace“ duomenimis, per metus pasaulyje pagaminama apie 80 mlrd. įvairių drabužių, kurių trys ketvirtadaliai ilgainiui nugula į sąvartynus ir tik viena ketvirtoji yra perdirbama.
Žurnalas „Forbes“ rašo, kad greitąją madą gaminančio fabriko darbuotojas vidutiniškai turi dirbti 18 mėnesių tam, kad uždirbtų tokią sumą, kokią prekės ženklo CEO išleidžia dienos pietums – tai stumia visą kartą į skurdą.
Greitosios mados pasaulį valdo godulys – čia ir dabar atrodyti lygiai taip, kaip modeliai ant podiumo, įžymybės ar mados blogeriai. Norint susikurti autentišką stilių reikia sąmoningai persvarstyti savo pirkimo įpročius.
Mados ir sąžinės duetas
Taigi, kokie būdai padeda būti stilingam, bet ekologiškam ir atsakingam? Taisyklės:
o Suvokti savo poreikius ir racionaliai formuoti įvaizdį. Kokia tavo kasdienė veikla? Kokie deriniai jai reikalingi?
o Nepasiduoti impulsyviam poreikiui pirkti, o per akcijas įsigyti tik iš anksto nuspręstas ir apsvarstytas aprangos detales.
o Atkreipti dėmesį į drabužių bei aksesuarų kilmę, gamybos procesus.
o Įvertinti aprangos detalių kokybę, medžiagas, iš kurių drabužiai pagaminti, taip pat atkreipti dėmesį į siuvimo techniką.
o Pirkti drabužius, pagamintus iš perdirbtų medžiagų, arba aprangos detales, sukurtas tausojat aplinką.
o Atsisakyti odinių bei kailinių aprangos detalių. Neprisidėti prie žiauraus elgesio su gyvūnais.
o Riboti sezono metu įsigyjamų naujų drabužių kiekį.
o Dažniau apsipirkti dėvėtų drabužių parduotuvėse.
o Remtis minimalizmo koncepcija – kuriant įvaizdį bei apsiperkant.
Kartais pakeisti pirkimo įpročius reikia tik drąsos. Taip, kaip padarė garsi britų dizainerė Vivienne Westwood, ant savo parduotuvių vitrinų iškabinusi raginimą… pirkti mažiau („Buy less, choose well, make it last“). Ar paklausysite jos?